Ο Μύθος καταρρίφθηκε: τελικά οι Linux-άδες δεν είναι τζαμπατζήδες 3


Σε μια συζήτηση που είχα πριν λίγες μέρες με ένα πολύ καλό φίλο είχαμε μια κουβέντα σχετικά με το παλιό γνωστό ζήτημα για τα παιχνίδια στο Linux. Για να μην πολυλογώ ένα από τα επιχειρήματα του που μου φαινόταν αρκετά λογικό ήταν. “Ρε Λευτέρη κακά τα ψέματα ο χρήστης του Linux έχει συνηθίσει να κατεβάζει τα προγράμματα του δωρεάν και να μην πληρώνει δραχμή. Δύσκολα θα γυρίσει να πληρώσει για ένα πρόγραμμα. Αντίθετα ο χρήστης Windows ή MacOSX πολλά προγράμματα του ξέρει ότι θα τα αγοράσει.” Ισχύει αυτό; Αν και να πω της αλήθεια πριν χρόνια είχα μπει στην λογική να αγοράσω το Civilization Call To Power όταν είδα την έκδοση του για Linux από την Loki.

Πριν λίγο καιρό είχε γίνει διαθέσιμο στην αγορά το Humble Indie Bundle. Ένα πακέτο ανεξάρτητων παιχνιδιών για Windows, Mac και Linux που ο καθένας που το κατέβαζε μπορεί να επιλέξει  πόσα χρήματα επιθυμεί να πληρώσει. Μιας και η προσπάθεια αυτή ήταν από ανεξάρτητες εταιρείες δεν υπήρχε ενδιάμεσος διαμεσολαβητής για την διάθεση του παιχνιδιού όπως και δεν υπήρχε το γνωστό DRM (Digital Rights Management τεχνολογία για την αντιμετώπιση της πειρατείας) μάλιστα ένα ποσοστό των χρημάτων πήγαινε στο Electronic Frontier Foundation και το Child’s Play (ένα πρόγραμμα δωρεάς παιχνιδιών και βιβλίων σε παιδιατρικά αντικαρκινικά κέντρα). Μάλιστα καθώς έσπασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου δολαρίων σε έσοδα τα παιχνίδια Aquaria, Gish, Lugaru και Penubra Overture έθεσαν τις μηχανές παιχνιδιού (όχι το artwork στις περισσότερες περιπτώσεις) κάτω από άδειες ανοιχτού κώδικα.

Λίγες μέρες πριν έγινε διαθέσιμο στο δεύτερο πακέτο ανεξάρτητων παιχνιδιών Humble Indie Bundle 2 πάλι για Windows MacOSX και Linux και μέσα σε λίγες μέρες ξεπέρασε το φράγμα του ενός  εκατομμυρίου δολαρίων. Ωραία όλα αυτά όμως κάτι άλλο μου έκανε περισσότερο εντύπωση είναι μια μικρή λεπτομέρεια δείτε λίγο τι εννοώ.

Ίσως στο μέλλων δούμε και μεγάλες εταιρείες να επανεξετάζουν το πως προσεγγίζουν το Linux και το DRM. Ίσως από την άλλη (και αυτό το θεωρώ πολύ πιθανότερο) να δούμε περισσότερα και καλύτερα παιχνίδια (και όχι μόνο) ανεξάρτητων εταιρειών. Σήμερα, με τη διάδοση του internet η ύπαρξη μεσαζόντων, εταιριών διανομής κτλ κτλ αρχίζει και φαίνεται σε πολλούς δημιουργούς ότι δεν είναι απαραίτητη και πολύ πιθανών να μην είναι καν συμφέρουσα. Όσο αφορά το πόσο γαλαντόμοι φαίνεται να είναι οι χρήστες του Linux


About Eleftherios Kosmas

Technologist in the University of Athens, open source enthusiast, member of the local hackerspace, vice chairperson of the Libre Space Foundation,

Σχολιάστε

3 thoughts on “Ο Μύθος καταρρίφθηκε: τελικά οι Linux-άδες δεν είναι τζαμπατζήδες

  • Θοδωρής Λύτρας

    Not a chance.

    Ένα παιχνίδι (από τα μεγάλα εμπορικά) θέλει πάρα πολλή δουλειά για να δημιουργηθεί, ειδικά τη σημερινή εποχή, και ο χρόνος ζωής του είναι περιορισμένος.

    Έτσι για να κάνει απόσβεση θέλει πολλά λεφτά, όχι φραγκοδίφραγκα (δηλαδή μόνο κανά εκατομμύριο $).

    Άρα οι μεγάλες εταιρίες θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να κυριαρχούν στην αγορά.

    Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα για τους δημιουργούς παιχνιδιών στο Linux, είναι η πανσπερμία των διανομών και η ταχεία εξέλιξή τους. Τα Windows προσφέρουν μια πιο σταθερή (στάσιμη αν θέλετε!) βάση για κάποιον που φτιάχνει έναν εμπορικό τίτλο και θέλει να υποστηρίζει μια-δυό εκδόσεις του λειτουργικού συστήματος και για πολλά χρόνια. Δοκιμάστε π.χ. να παίξετε το Loki Civilization 2 Call to Power σε φρέσκο Ubuntu και θα καταλάβετε τι εννοώ.

  • Eleftherios Kosmas Post author

    Μα αυτό που αναρωτιέμαι είναι αν τα μεγάλα εμπορικά παιχνίδια θα συνεχίσουν να έχουν τόσο μεγάλο μερίδιο στην αγορά… και κατά πόσο οι ανεξάρτητες παραγωγές παιχνιδιών θα αρχίσουν να πολλαπλασιάζονται. Δεν λέω ότι θα αντικαταστήσουν τα “μεγάλα εμπορικά” αλλά νομίζω ότι πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η διάδοση του Internet δημιουργεί ευνοϊκές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη “ανεξάρτητων” παράγωγων.

  • ashton

    Υπάρχει κι άλλη ανάγνωση στο συμπέρασμα με τα λεφτά που έδιναν οι μέσοι χρήστες … Πως αυτοί με linux επειδή χαλάνε γενικά λιγότερα (έως καθόλου) για software από τους Mac-Win μπορούν να κάνουν contribution περισσότερα ..