Snow Globe: φτιάξτε την δική σας ανοιχτού κώδικα ψηφιακή υδρόγειο σφαίρα 3


Πριν αρκετά χρόνια θυμάμαι ως μαθητής να κοιτάω με ένα φίλο μια παλιά πλαστική υδρόγειο με τον πολιτικό χάρτη της υφηλίου και να σχολιάζουμε τις αλλαγές που είχαν συντελεστεί από τότε που φτιάχτηκε εκείνη η υδρόγειος μέχρι την στιγμή που μιλούσαμε. Βέβαια με το Google Earth αλλά και με ανοιχτού κώδικα projects όπως το marble έχουμε την δυνατότητα να δούμε στον υπολογιστή μας τρισδιάστατους χάρτες όχι μόνο πολιτικούς και γεωγραφικούς αλλά με μια σειρά δεδομένων όπως το πως φαίνεται η Γη την νύχτα, με απεικόνιση της μέσης θερμοκρασίας, ακόμη με απεικόνιση των νεφών πάνω στην ψηφιακή υδρόγειο της.

Με την λογική που χρησιμοποιούμε προγράμματα όπως το Marble στον υπολογιστή μας, έτσι και εκπαιδευτικοί και επιστημονικοί οργανισμοί χρησιμοποιούν τέτοιου είδους σφαιρικές “οθόνες” για την εκπαιδευτικά προγράμματα (και όχι μόνο) όπως τα εξαιρετικά συστήματα OmniGlobe είναι αρκετά ακριβά (η τιμή “λίστας” για μια τέτοια σφαιρική οθόνη 32 ιντσών είναι γύρω στα 44.000 δολάρια) και απαγορευτική για τα περισσότερα σχολεία η εκπαιδευτικά ιδρύματα και μικρά μουσεία φυσικής ιστορίας δύσκολα θα μπορούσαν να επενδύσουν ποσά τέτοιου ύψους.

Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί κάποιος να φτιάξει-μόνος-του κάτι μικρότερο και απλούστερο αλλά αρκετά εντυπωσιακό και πολύ φθηνότερο, έτσι ο Nirav Patel όχι μόνο έφτιαξε μια αλλά έδωσε οδηγίες για το πως το κάνει και φυσικά διέθεσε τον απαραίτητο κώδικα κάτω από άδεια παρόμοια με την BSD. Τι χρειάζεται;

  • Μια μπάλα από οπάλ γυαλί (νομίζω ότι και η ακρυλική κάνει αν είναι αρκετά αδιάφανη) που είναι πολύ φθηνά και μπορείτε να τα βρείτε σχεδόν παντού.
  • Ένα laser pico projector (προσοχή χρειάζεται laser projector (όχι DLP ή LED)
  • Ένα fisheye φακό 180′ για φωτογραφική μηχανή με αρκετά μεγάλο άνοιγμα για να προβάλει μέσα από αυτόν (ο Nirav χρησιμοποίησε ένα φακό Opteka)
  • Φυσικά θα πρέπει να έχετε ένα υπολογιστή, και είναι χρήσιμο να έχετε πρόσβαση σε ένα 3D printer (προσωρινά έχει ένα Cupcake CNC στο hackerspace.gr στην Αθήνα και σύντομα θα ολοκληρωθεί και ένα RepRap Mendel ως μόνιμο εργαλείο εκεί)

Με τον 3D εκτυπωτή σας θα μπορείτε να φτιάξτε μια βάση για να τοποθετήστε τον fisheye φακό σας με γωνία 12.15 μοιρών όσο η κλίση του άξονα περιστροφής της Γης. Μετά αφού συνδέστε τον προτζέκτορα σας και μένει να καλιμπράρετε το δημιούργημα σας ώστε να μην παραμορφώνεται πολύ έντονα η σφαιρική μας εικόνα. Φυσικά όλα τα 3D σχέδια για τον εκτυπωτή και ο κώδικας για το πρόγραμμα καλιμπραρίσματος καθώς και ο κώδικας ελέγχου της σφαίρας είναι διαθέσιμα στο αντίστοιχο repο στο github.

ΟΚ δεν φαίνεται και πολύ εντυπωσιακό αυτό έτσι δεν είναι; Ο Nirav Patel όμως εμπνευσμένος από το πρόγραμμα Science On a Sphere του NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), στο οποίο χρησιμοποιούνται τα πανάκριβα συστήματα που λέγαμε ποιο πάνω και καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των datasets του Science On a Sphere είναι με copyright public domain (καθώς η NOAA είναι κρατική υπηρεσία στις ΗΠΑ). Χρησιμοποιώντας SDL, OpenGL, GLSL και την libvlc κατάφερε να μετατρέπει εικόνες και βίντεο από τα δημόσια datasets. (αν δείτε το κώδικα του sosg ο δημιουργός αναφέρεται και σε παραδείγματα κώδικα από tutorial του Γιάννη Τσιωμπίκα)

Παρακάτω ακολουθεί ένα βίντεο με την Snow Globe να παρουσιάζει στοιχεία από datasets του Science One Sphere.


Ενώ στο βίντεο που ακολουθεί ο δημιουργός έχει κάνει το πρόγραμμα του να παίρνει δεδομένα από ένα τοπικό PREDICT server ώστε να βλέπει τις θέσεις δορυφόρων που παρακολουθεί το συγκεκριμένο κέντρο και αν είναι αρκετά κοντά ώστε να τους δει.

Προσωπικά το βρίσκω το Snow Globe σαν ένα αρκετά ενδιαφέρων project, στην παρούσα φάση μπορεί να μην μπορεί να αντικαταστήσει εμπορικές λύσεις ωστόσο μπορεί να γίνει ένα ενδιαφέρον


About Eleftherios Kosmas

Technologist in the University of Athens, open source enthusiast, member of the local hackerspace, vice chairperson of the Libre Space Foundation,

Σχολιάστε

3 thoughts on “Snow Globe: φτιάξτε την δική σας ανοιχτού κώδικα ψηφιακή υδρόγειο σφαίρα