ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα 4


Liberte, Egalite, FraterniteΗ Γαλλική βουλή πριν λίγες ημέρες πέρασε νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και την Ερεύνα το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει πως η Δημόσια Υπηρεσία Ανώτατης Εκπαίδευσης θα παρέχει ψηφιακές υπηρεσίες και εκπαιδευτικές υποδομές στους χρήστες της  κατά προτεραιότητα χρήση του Ελεύθερου Λογισμικού.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι μια τέτοια απόφαση θέτει το ελεύθερο λογισμικό σε πλεονεκτική θέση έναντι του κλειστού λογισμικού και ως εκ τούτου δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά. Μια απλοποιημένη προσέγγιση ίσως θα έδινε μια τέτοια εντύπωση αν όμως εξετάσει κανείς τις τέσσερις ελευθερίες  του ελεύθερου λογισμικού όχι ως αφαιρετικές έννοιες αλλά ως τεχνικά χαρακτηριστικά ενός προγράμματος είναι πιθανόν να οδηγηθεί σε διαφορετικά συμπεράσματα σχετικά με το αν θα πρέπει να υιοθετηθεί μια τέτοια πολιτική

Στο σημείο αυτό ίσως είναι χρήσιμο να θυμίσω για ποιες ελευθερίες μιλάμε:

  • χρήσης του προγράμματος για οποιοδήποτε σκοπό
  • μελέτης και τροποποίησης του προγράμματος
  • αντιγραφής του προγράμματος
  • βελτίωσης του προγράμματος και επανέκδοσης του προς το συμφέρων της κοινότητας των χρηστών

Ο συνδυασμός των παραπάνω μπορεί να εξασφαλίσει διαλειτουργικότητα, προσβασιμότητα και την ανεξαρτησία από τους προμηθευτές που χρειάζεται σ ένας μεγάλος οργανισμός όπως ένα κράτος σύμφωνα με τους υποστηρικτές της προτεραιότητας χρήσης ελεύθερου λογισμικού. Μάλιστα ο οργανισμός April που υποστηρίζει την χρήση ελεύθερου λογισμικού στην Γαλλία είχε προχωρήσει στην σύνταξη ενός κειμένου σύμφωνα με το οποίο η χρήση ελεύθερου λογισμικού κατά προτεραιότητα είναι συμβατή με το Ευρωπαϊκό δίκαιο.

Αλήθεια, εσάς πια είναι η άποψη σας; Θα σας έβρισκε σύμφωνους μια ανάλογη απόφαση στην χώρα που ζείτε;

 

 

 

 


About Eleftherios Kosmas

Technologist in the University of Athens, open source enthusiast, member of the local hackerspace, vice chairperson of the Libre Space Foundation,

Σχολιάστε

4 thoughts on “ελευθερία, ισότητα, αδελφότητα

  • Κωστής

    Λευτέρη,
    εκτιμώ πάρα πολύ που ασχολείσαι με το εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα της υιοθέτησης ΕΛ/ΛΑΚ στο χώρο της Παιδείας και θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για αυτό. Πρόκειται, όμως, για ένα θέμα του οποίου η μεγαλύτερη αξία και βαρύτητα- κατά την προσωπική μου εκτίμηση- βρίσκεται στην πλευρά της ηθικής και του σωστού κοινωνικού παραδείγματος που θέλουμε να προβάλλεται προς τα παιδιά, μέσα στα σχολεία όλων των βαθμίδων (https://www.gnu.org/education/education.html). Ο ισχυρισμός που αναφέρεις στο άρθρο σου ότι “μια τέτοια απόφαση (υπέρ της χρήσης ΕΛ/ΛΑΚ)θέτει το ελεύθερο λογισμικό σε πλεονεκτική θέση έναντι του κλειστού λογισμικού και ως εκ τούτου δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά” σαφώς και ΔΕΝ στέκει και αυτό έχει όχι μόνο συζητηθεί επαρκώς (https://www.gnu.org/education/edu-schools.html), αλλά έχει καταδειχθεί και στην πράξη (http://fw2.gr/lz4 και http://fw2.gr/lz5)

    Θα ήθελα επίσης να σχολιάσω ότι το κείμενο το οποίο συζητάμε είναι-προς το παρόν- ένα απλό Σχέδιο Νόμου (Projet de Loi) , πράγμα που σημαίνει ότι 1) ΔΕΝ έχει ακόμη την ισχύ του Νόμου, 2) ακόμη και αν τελικά ψηφισθεί ως Νόμος, εννδέχεται να υποστεί, μέχρι τότε, άπειρες τροποποιήσεις και “νέρωμα”… Εξάλλου, έχει ήδη αναφερθεί πρόσφατα ότι και το Γαλλικο Κράτος κάνει διάφορες πονηριές και “ματσαγγανιές” στο χώρο της τεχνολογίας (βλέπε https://fsfe.org/news/2012/news-20120525-01.el.html)

    Επίσης, όπως φαίνεται και από την κρίσιμη φράση στην οποία το Γαλλικό σχέδιο νόμου μιλά για το ΕΛ/ΛΑΚ- όλο κι’όλο- αφιερώνει μία μόνο πρόταση:

    (CMP) Article 9 6

    II. – L’article L. 123-4-1 du même code est ainsi rétabli :

    « Art. L. 123-4-1. – Le service public de l’enseignement supérieur met à disposition de ses usagers des services et des ressources pédagogiques numériques.

    « Les logiciels libres sont utilisés en priorité. »

    Αυτό είναι πολύ καλό, αλλά όπως είπα και πριν, μία τόσο δα μικρή φρασούλα μπορεί πανεύκολα να “εξατμισθεί” μέσα στον γενικότερο κοινοβουλευτικό κυκεώνα έως ότου μεταβληθεί σε Νόμο του Κράτους. Καθώς γράφω αυτά τα σχόλια, μου έρχεται επίσης στο μυαλό ότι θα ηταν ίσως μια καλή ιδέα να ευαισθητοποιήσουμε επί του θέματος και το ίδιο το Νομικό Τμήμα του FSFE (αν δεν το έχουν ήδη στις προτεραιότητές τους).

    • Eleftherios Kosmas Post author

      Κώστα είναι χαρά μου που ανοίγουμε αυτή την κουβέντα. Συμφωνώ μαζί σου όχι μόνο γιατί πιστεύω ότι είναι κοινωνικά και ηθικά ζωτικής σημασίας η χρήση ελεύθερου λογισμικού στην παιδεία και την έρευνα. Πέραν αυτού όμως νομίζω ότι είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι και επί του πρακτέου το ελεύθερο λογισμικό έχει σημαντικά προτερήματα βιωσιμότητας, ανεξαρτησίας και προσβασιμότητας.

      Προσωπικά πιστεύω ότι “δίκαια” το ελεύθερο λογισμικό έχει προτεραιότητα έναντι του κλειστού όχι μόνο λόγο του ηθικού και κοινωνικού του χαρακτήρα αλλά και λόγο των πρακτικών προτερημάτων του και νομίζω ότι πρέπει σοβαρά κάποια στιγμή να εξετάσουμε και εμείς το ζήτημα χρήσης ελεύθερου λογισμικού στην παιδεία και στην ερεύνα αλλά και σε άλλες εκφράσεις της λειτουργίας του κράτους.

      Όσο αφορά το Νομοσχέδιο και ψηφίστηκε την Τρίτη και είναι νόμος της Γαλλική Δημοκρατίας μαζί με το περίφημο « Les logiciels libres sont utilisés en priorité. ».

  • Κωστής

    Σε συνέχεια της προηγούμενης σκέψης μου, πήρα την πρωτοβουλία να επικοινωνήσω με το FSFE και έμαθα με χαρά ότι, σύμφωνα με τη δική τους ενημέρωση, το εν λόγω Σχέδιο Νόμου (μαζί με την επίμαχη παράγραφο υπέρ της προνομιακής χρήσης ΕΛ/ΛΑΚ) ψηφίσθηκε ΗΔΗ ως επίσημος Νόμος του Γαλλικού κράτους!

  • λύκινος

    Αφού η Microsoft μπορεί να εκδώσει ελεύθερο λογισμικό όπως και όλως ο υπόλοιπος κόσμος (και το κάνει μάλιστα), πώς ακριβώς στοιχειοθετείται η άνιση μεταχείριση; Αν αντιθέτως επιλεγεί κάποιο κλειστό λογισμικό τότε η εταιρεία που το κατέχει έχει προνομιακή μεταχείριση από τον ορισμό του κλειστού λογισμικού.